Tips voor de houding

Tips voor betere houding bij parkinson
Wat zijn de voordelen van een goede houding?
  • Minder kans op problemen met het evenwicht en kans op vallen doordat uw gewicht niet naar voren is verplaatst.
  • Verminderde kans op freezing.
  • Uw waarneming van de positie van uw lichaam in de ruimte is beter.
  • Minder moeite met het bewegen van uw nek en de armen.
  • Beter oogcontact met anderen.
  • Kleinere kans op nekklachten en hoofdpijn.
  • Minder aanleiding tot verminderde kracht van de houdingsspieren.
  • Kleinere kans op moeilijkheden met slikken, minder speekselverlies.
  • Betere ademhaling, minder problemen met duidelijk en luid spreken.
  • Positieve invloed op de stemming, het helpt om makkelijker positieve herinneringen op te roepen.

De houding bij parkinson is met oefeningen goed te beïnvloeden. Binnenkort komen op deze pagina tips en oefeningen om de houding te verbeteren als deze als slechter is geworden.

strategieën om een goede houding te behouden
  • Algemene tips
  • Blijf lichamelijk actief, zodat algehele conditie, beweeglijkheid en kracht op peil blijven.
  • Zorg voor een goede zithouding. In plaats van uw mobiel of tablet op schoot te gebruiken, of boeken op schoot te lezen, kunt u beter aan een tafel gaan zitten, zodat u meer rechtop zit. Als u met een computer werkt, zorg voor een goede plaatsing van monitor, toetsenbord en muis.
  • Neem pauzes. Als u lang zit (een uur of langer), neem dan regelmatig een pauze van een paar minuten per keer. Probeer een alarm in te stellen om u eraan te herinneren wanneer u pauzes moet nemen. Verander vaak van houding. Gebruik deze pauzes om te gaan staan als u dat kunt. Als u dat niet kunt, strek dan uw rug (buig zachtjes naar achteren).
  • Let op hoe u zit tijdens het eten. Als u in een onderuitgezakte houding zit kan het moeilijker worden om te slikken. Als u zo rechtop mogelijk zit, is het ook makkelijker voor uw maag om voedsel te verteren, wat de opname van medicijnen kan beïnvloeden.
  • Ga voor de middagrust niet in een stoel zitten. Uw hoofd valt waarschijnlijk naar voren als u slaapt. Ga daarom liggend rusten.
  • Als u een wandeling maakt: kijk naar iets op ooghoogte in de verte – u blijft daardoor makkelijker rechtop lopen; maak de passen 5 centimeter groter dan u gewend bent – door de hak iets verder te plaatsen tilt u automatisch de voorvoet op en wordt de kans op sloffen minder; zwaai met de armen – de passen worden daardoor groter en u blijft beter rechtop lopen. Mocht u toch merken dat u wat meer voorovergebogen gaat lopen, neem dan een korte pauze en doe eventueel wat strekoefeningen.